Lerets hemmeligheder

Ninna Gøtzsche troede egentlig hun skulle male. Men efter at have prøvet kræfter med en drejeskive på et højskoleophold, var der ingen vej tilbage. Og siden da har man altid kunne finde Gøtzsche med hænderne i leret.

Det er tydeligt på hendes værker, at de alle forsøger at formidle historier. De er ofte opstået på baggrund af fx en følelse eller intuition – senest i form af en serie værker, der alle er blevet til på baggrund af begravelsessalmen ‘Se nu stiger solen’.

Selvom der inden for keramiktraditionen er mange måder at arbejde på, har dét at dreje på drejeskive – og så efterfølgende forme – fyldt meget i Gøtzsches arbejde:

“Det blev på en måde et dogme for mig. Ved at begrænse mig og holde det helt simpelt, havde jeg tid til at udvikle på udtrykket. Det har givet mig tid til virkelig at nå til bunds.”

Hun har altid været optaget af det skjulte, og mange af hendes meget organiske værker rummer både mystik, barndom og hemmeligheder. Et sprog, hun stadig udvikler på:

“Den allerførste skitse jeg arbejdede på tilbage på skolen var af et bjerg. Hvilket jo sjovt nok er virkelig besværligt at skulle lave. Og jeg vidste ikke hvorfor. Men jeg har siden fundet ud af, at jeg helt tilbage fra begyndelsen har været optaget af det ukendte. De ting, der gemmer på noget.”

Ved at ridse og gennembore sine ellers formfuldendte værker – og siden påføre flere lag af små ler-rester, der ellers skulle smides ud, får Gøtzsche skabt et virkelig interessant og meget personligt sprog, der netop formidler hemmeligheder. En udvikling, der er kommet naturligt i arbejdet med ler:

“Jeg startede med at hakke i en af mine vaser med en kniv. Pludselig kom jeg til at hakke hul i den, men jeg fandt ud af, at frem for at smide den ud, kunne jeg udvikle videre på den. Jeg dyrker ofte de små fejl og ulykker undervejs i mit arbejde, og det har vist sig, at mange af de ting, der egentlig var fejl i processen, er endt med at blive funktionelle.”

Hendes råd til de nye hjemme-keramikere handler helt klart også om at turde udfordre sig selv inden for nogle faste rammer:

“Begræns dig, og eksperimenter inden for rammerne. Find frem til, hvad der fascinerer dig i dit liv, og brug det i dine værker.”


Share this post: